Sappen

 Vroeger heb ik vaak verschillende soorten siroop gemaakt, dan wist je precies wat er in zat. In het voorjaar vlierbloesemsiroop en in deze tijd ook wel duindoornsiroop. Ik weet nu niet eens of de duindoorn bessen al gekleurd zijn, daar let ik niet meer op ik maak geen siroop meer. En wat moet ik met flessen vol in mijn eentje heb ik dat niet meer nodig , maar ik vond het best lekker zeker wanneer je er geen gewoon kraanwater gebruikte maar spa rood . Het was best heel wat werk om te doen. Eerst de flessen goed schoonmaken met heet sodawater en daarna weer uitspoelen, dan de besjes allemaal van de takken knippen en persen, want er zitten keiharde pitten in zodat ze je beter niet in een sapcentrifuge kunt 'versappen' dan heb je kans dat die er stuk door gaat. Dan het sap wegen en hetzelfde gewicht (ik deed iets minder) aan suiker toevoegen. Daarna inkoken tot de suiker is opgenomen en de siroop in de schone flessen gieten en de flessen goed afsluiten. 



Reacties

  1. Ik deed het ook, maar ben ermee gestopt omwille van het teveel aan suiker.

    Misschien kan er een alternatief in, maar dat lijkt me ook maar niks.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zou het ook kunnen met vloeibare candarel ?
    Want ook hier matig met suiker ;)
    Dochter maakt het (cranberry) en vriest het in als ijsblokjes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Haba! Dankjewel! Jouw systeem was helemaal goed: rustig wachten en soms even checken of er een teken van leven is :) Maar ik ben blij dat je dit volhield hoor, klasse.
    Verwacht nog maar niet al te veel; ik zit nog midden in de behandeling en dat duurt nog even, en natuurlijk was ik (kwa hoeveelheid gedichten) ook al een beetje met pensioen gegaan. Maar ach, ik heb nu weer hoop dat er van tijd tot tijd mooie gedachten verdicht zullen worden. Dat is al heel wat hè.

    Over de zomerse sappen: o ja! Mijn moeder was er ook altijd zo druk mee. Eerst natuurlijk het plukken van allerlei bessen. Bramen ook, mjammie. Maar we hadden een groot gezin dus er was ook veel nodig; en dit scheelde natuurlijk erg in de kosten van gekochte limonade.

    We vulden het aan met leidingwater, maar later voor een iets andere smaak was Spa rood of zoiets wel lekker.
    Als het met die suiker er in te zoet is, kun je de verhouding sap/water veranderen, heb ik altijd gevonden maar misschien verandert dan de smaak teveel.

    Mmmm... Mooie herinneringen, bramen plukken met mijn moeder. Die sprong op haar oude dag nog over sloten, banjerde door de meest struikachtige gebieden, alles om die tassen vol te krijgen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Alles wat je zelf maakt is heerlijk natuurlijk.. maar wél een hoop werk hehe. Sap heb ik nog nooit gemaakt, wél jam.. van de braam die we ooit in de tuin hadden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Duimpje, haha. Bramenjam, bijna zo lekker als zwarte bessen-jam!

      Verwijderen
  5. Goedemorgen Haba
    Siroop heb ik nog nooit zelf gemaakt
    Als ik het zo lees was het nog heel wat werk
    Ik heb een berichtje van Floor dat ze zonder internet zit
    Fijne zondag
    Liefs Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik hou het op bosbessenjam... Zelf maken hebben we nooit gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ooit deed ik dat ook inderdaad... maar er ging me veel te veel suiker in zitten en we hadden te veel suikerpatienten om ons heen ... en ja het werk was enorm, ik deed het dan met een schoonzus samen herinner ik me nog

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wanneer je iets zelf maakt, weet je tenminste wat er in zit hè?
    Het zou mij teveel werk zijn hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. De tijd van zelf maken is er tegenwoordig niet meer...nostalgie voor ons.
    Fijne ZONdag

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Goedemorgen Haba ja deed voorheen ook veel meer. Denk weleens moet eens oppakken weer. Maakte meer chutney's
    Goed kom je fijne week wensen. Ben vroeg op want in de middag ga ik plat word 39 graden groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Goedemorgen Haba
    Kom je even een hele fijne nieuwe week wensen
    Liefs Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Vers is natuurlijk wel het lekkerst, maar wat een werk he. Ik zou het ook niet voor m'n eentje maken.

    Love As Always
    Dimario

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Veel werk, dat wel, maar met een lekker resultaat!
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Maak het ook niet meer, het blijft maar staan en versuikeren, al dat werk 😀

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Herfstkleuren

Serviesjes

Jammer toch. . .