Zou dat nog bestaan?

 Toen ik op de lagere school (tegenwoordig basisschool geheten) zat kregen we op een bepaald moment lessen over de natuur waar we dus leerden voorzichtig met de natuur om te gaan. Ik weet niet of dat tegenwoordig ook nog onderwezen wordt, maar het zou misschien wel nuttig zijn.

Wij konden dan een speldje krijgen (of misschien kopen dat weet ik niet meer) wanneer we een soort klein examentje deden en daarna was je 'jeugdnatuurwachter' 


Ik heb geen idee waar mijn speldje is gebleven en of ik het fotootje ervan ooit zelf heb gemaakt, ik denk dat ik het van het www heb geplukt jaren geleden tenminste. Nu zit het nog steeds in een fotomapje van mij. De bedoeling was ook dat wanneer je andere kinderen planten in het plantsoen zag vernielen, dat je ze dan aansprak op hun gedrag. Nu moet ik zeggen dat ik dat nooit gedaan heb. En zoveel werd er bij ons ook niet vernield voor zover ik me herinner.  Nu woonden wij aan de rand van ons plaatsje (niet meer een echt dorp maar ook geen stad) en we zaten midden op het platteland tussen de boerderijen. We speelden ook vaak aan de zeedijk van de Westerschelde  en bouwden vlotten van aangespoeld hout. (die nooit wilden drijven trouwens) Kortom we waren vaak lekker buiten aan het spelen midden in de natuur maar we vernielden in ieder geval zelf niets.

Reacties

  1. Hier hebben ze wel iets op school gehad, maar geen speldje. Maar de meeste respect voor de natuur hebben ze toch wel gewoon van huis uit meegekregen.

    Love As Always
    Dimario

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goedemorgen Haba verhip deze gemist gisteren vaak even langs geweest overdag omdat ik je paar dagen gemist had. Uh speldje nee . Lessen over natuur ja dacht 5 de klas. Al hoewel ik dacht in mijn tijd wel veel bomen klimmen was dan nu . Ja men moest denken aan natuur die had ook gevoel al dacht je van niet werd verteld. Maar alles leefd het groeit . Dat herrinering ik me nog goed. Dat zei ik ook tegen mijn kinderen..
    Ik wens je een fijne zondag 🍳🍞 groetjes van mij 🙋😘

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goedemorgen Haba
    Dat speldje was er vroeger bij mij op school niet
    Kan me ook geen lessen over de natuur herinneren
    Misschien hebben ze te weinig indruk gemaakt
    Wel de geschiedenis lessen
    Daar maakte de meester altijd hele spannende verhalen van
    Wens je een hele mooie zondag
    Liefs Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit is me volledig onbekend, ik wel dat natuurmonumenten wat doet voor jeugdleden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. het zegt mij ook helemaal niks.... en ik ben van '62. Ik kan me ook niet herinneren dat het nodig was iemand aan te spreken op wangedrag in de natuur maar ja als kind lette ik daar waarschijnlijk ook niet op. Ik herinner me wel dat ik tranen met tuiten heb gehuild toen ik door mijn klauterijen eens een tak van een boom brak

    Of er tegenwoordig nog onderwezen wordt betwijfel is... men is te druk met dingen aan te leren die (vind ik althans) nog veel te vroeg zijn en bovendien niet leidend zouden moeten zijn in dit land.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het zou geen overbodige luxe zijn hier les in te geven op scholen en liefst zo lang mogelijk. Maar ja, of de natuur er nog mee te redden valt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ha die Haba
    ik was ook altijd buiten aan het spelen
    weet ook niet van zo'n speldje af
    ik was 13 toen ik op de boerderij begon te werken , en deed land en tuinbouw school , was dus eeuwig en altijd met natuur bezig

    geniet de dag

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mij totaal onbekend, maar best wel leuk hè?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dochter was WNF ranger en altijd met de natuur bezig...
    Ze hadden in de 6e klas (groep 8) zelfs een natuurclubje met vrienden
    Ze hebben dat of ze hebben het niet.
    Een keer jongeren aangesproken omdat ze takken afbraken van een jong boompje, dat was hier in de straat
    Fijne zondag

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zo een speldje kan ik mij ook niet herinneren maar toch wel een mooie die je liet zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik ben van 1956, ik herinner me dit niet, hebben we ook nooit gehad op school volgens mij. Groetjes, Geesje

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dat gebruik bestond bij ons niet… zegt me toch niks.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Nooit eerder van gehoord.. maar wél een enorm goed plan om weer in te voeren me dunkt.. ik zie echt veel te vaak kinderen maar tegen paddenstoelen aanschoppen en zo.. en de ouders zeggen er niks van, zijn te druk met hun smartphone bezig.. echt jammer.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Goedemorgen Haba zo na drukke prachtig zondag weer back to earth 😂 je leest wel . Ga straks lekker even alle overtollige kilo's die ik gegeten heb proberen kwijt temaken hahahah . Ik zeg fijne maandag hoop je te zien.groetjes van mij 🙋😘

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dat speldje ken ik niet Haba.

    Mijn vader heeft me veel van over de natuur geleerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Goedemorgen Haba je vroeg zou zo speldje nog bestaan. Zou je dat niet kunnen vragen aan een van de leraren?? Als je kleindochter ophaalde??? Wie weet kennen ze het wel. Goed ga straks naar de fysiotherapeut en daar eens mijn klachten op gooien. Al tijd enorm last van linkerkant nek,schouder,arm en lies weet wel fibromyalgie erg opspeeld.Daarna naar de markt
    Izegvfijne dinsdag 👍 groetjes van mij 🙋 😘
    Ps geweldige kado ✈️ hè 🤭 k

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dat herinner ik me ook. Ik kreeg het in de zesde klas van de lagere school (huidige groep acht.) Dat examen ben ik dan weer vergeten. De Jeugdnatuurwacht organiseerde ook ochtenden dat je vroeg op pad ging om naar vogels te luisteren. Vond ik leuk en leerzaam. Ze zouden het moeten herinvoeren!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Goedemirgen Haba over de pijn mijn fibromyalgie speeld erg op. Dus in beweging blijven en oefenen . Jij ziet Laura vandaag tjanof niet . Ik zeg fijne woensdag 👍 groetjes van mij 🙋😘

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Meer dan ooit moeten we de natuur respecteren!
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Goedemorgen Haba eerst smorgens gesprek met psychaloog. Half 1 oppassen geen straf ,mooi weer dus lekker lopen
    Fijne middag met Aiva vanmiddag en donderdag 👍 groetjes van mij 🙋😘

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Al wat herfst

Mijn eigen verzameling ;)

De drukkerij