Maaslap

 In de tijd dat ik op de lagere school, nu basisschool geheten, zat. Kregen de meisjes het vak  "nuttige handwerken" Ja stel je voor dat je zomaar iets maakte waar je plezier aan kon beleven, nee het moest nuttig zijn. In dat uurtje mochten de jongens lekker timmeren enz. dat leek me veel leuker , maar ja het was zo als het was.  Nu bewaarde mijn moeder van ons alle werkjes dus ik heb nog steeds de 'maaslap' in mijn bezit. Eerst moest je een lapje breien , daarna met verschillende kleuren en steken de lap versieren.

Daarna (o gruwel) knipte de handwerkjuf er gaten in, die moest je dan herstellen. Onderaan de lap (in het groen) maakte je het gat door met een steek in de vorm van de breisteken te vullen. Het grotere gat mocht je stoppen , dat deed je met een soort rasterwerkje van links naar rechts en van boven naar beneden.  Ik weet niet of het op deze manier nog onderwezen wordt, vermoedelijk niet, want de mensen kopen liever een nieuw kledingstuk dan dat ze nog gaan herstellen.  Ik weet ook niet of het nog de gewoonte is om kleding , waar er eentje uitgegroeid is, door te geven aan het jongere kind. Tja dat was vroeger heel normaal. Wij kregen wel zelf twee keer per jaar nieuwe kleding uit de winkel. Met Pasen een zomerjurkje en met Kerst een winterjurkje. Nu maakte mijn moeder tussendoor ook zelf kleding op een handnaaimachine. Met de ene hand stuurde ze de stof en met de andere hand draaide ze de zwengel rond. Ik heb zelf vroeger wel jurkjes voor mijn dochter gemaakt, maar ik had wel een elektrische naaimachine.



Reacties

  1. Nooit geleerd op school, maar dit deed ik dus wel voor mijn eigen plezier op latere leeftijd.
    Breien, haken, wandkleden maken en natuurlijk borduren.
    Fijne week

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat timmeren was voor de jongens natuurlijk ook erg nuttig.. de vrouwen verstekden de kleren, de mannen deden de klussen in en om het huis.. zo was dat ooit. Ikzelf ben ook meer van de klussen, terwijl vriendlief met een klein handnaaimachientje zijn eigen rugzakken repareert hahahaa! Zo zie je maar. Heb wel nooit een maaslap gemaakt.. maar wij moesten op een gegeven moment leren met vier naalden te breien.. heb het voor elkaar gekregen zo'n maand of vier aan de aandacht van de juf te ontduiken, maar toen ze me daarna toch eens bij haar riep en het compleet in elkaar geknoedelde rotzooitje zag, mocht ik weer met twee naalden breien hahahahaa!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ha die Haba
    als ik het goed begrepen heb is een maaslap een lap om te leren stoppen
    ja wat is nuttig en wat is plezierig , denk dat het toen net als nu , heel verschillend is :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik kan me niet herinneren dat ik dat op de lagere school gehad heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij kregen timmeren en handwerken, maar gelukkig geen herstelwerken, maar breien en haken.

    Love As Always
    Dimario

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Is dat niet een soort van stoppen? Ik heb dit in ieder geval nooit gehad. Wel koken, en timmerem en zo. Oh ja, fietsen maken ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Toch een herinnering...! Hier wordt nog hersteld, en/of van groter kleiner gemaakt...
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Niets voor mij dat handwerken, of valt darten ook onder 'handwerk'?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb vreselijke herinneringen aan naai- en breiwerken op school. Ik heb dan ook sinds de lagere school erop zat, nooit meer breinaalden of naaiwerken in handen genomen. Zelfs een kledingstuk waar een knoop moet worden genaaid blijft hier eerst weken liggen....

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Goedemorgen Haba nou zit ik te denken kanvan heb ik leren stoppen?. Maar wel haken breien en merklap . En ook dacht ik . En op de eerste voorgezet onderwijs LEAO jongens handarbeid en meisjes kookles. Handwerk lessen vond ik vreselijk. Later toen ik pas getrouwd was wel eenvjaartje naailes gekregen wel zo handig voor kinderkleertjes maken. Niet veel gemaakt was totaal niet handig in. Tot verdriet vanijn schoonmoeder,die maakte van alles..
    Goed vanmorgen met Jaap naar ziekenhuis hier voor controle bij de arts die de amputatie had gedaan ga mee. Fijne maandag 👍 groetjes van mij 🙋😘

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb het ook gehad Haba. Op huishoudschool in Amsterdam. Ik kwam altijd laat thuis. Geen pretje. Ik was altijd wel erg moe. Timmeren had ik ook gehad op school. Het noemt ook handarbeid.
    Was heel leuk om te doen. Kleertjes maken had ik ook gedaan. Jurkjes ook gemaakt. Wat leuk dat jij ook gedaan heeft. Je moeder bewaarde je maaslap. Leuk van jou moeder. Leuke lapje heb je gemaakt. Het ziet nog goed uit. Fijne dag voor jou.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ja ik heb dat ook geleerd maar dan op de huishoudschool, ik hou niet van naai en stopwerk maar wel heel veel van haken, breien en borduren. Ik doe dat nooit meer, te veel priegelwerk, slecht zicht en te veel dezelfde beweging, pijn in mijn gewrichten. groetjes, Geesje

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooi hoor, tegenwoordig zullen ze niet veel meer stoppen, wanneer er een gat in sokken zit, worden ze weggegooid.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Goedemorgen Haba zo leuk jij verteld wat en dan bedenk ik o ja . Ik heb nog vaak gehaakt paar plaiden ook een voor Bjorn . Maar ja door fibromyalgie en Sjögren kan ik het helaas niet meer. Toen ik ging stoppen met roken was het wel even een goede therapie 🤭. Ach ja denk dat men dat niet meer leerd weet het eigenlijk niet🥴🤔
    Goed wens je een fijne dinsdag 👍 groetjes van mij 🙋😘

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Goedemorgen Haba
    Ja ik kreeg ook handwerken op de lagere school
    Haken en breien
    Stoppen was daar niet bij
    Ik weet nog dat ik een ballennet moest haken
    Daar paste geen bal in
    Was veel te strak
    Dat probleem had ik met breien ook
    Fijne nieuwe week
    Liefs Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Zo’n lap heb ik nooit gehad maar we moesten wel leren naaien en breien en haken. Dat je dat nog hebt 👍

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. tja die lap is al behoorlijk oud, minstens zestig jaar, nog een paar jaar ouder denk ik

      Verwijderen
  17. Goedemorgen Haba alweer woensdag dus oppassen verder tot ik kwart voor 4 niks tedoen. Misschien even de stad in in iedergeval zakken afval naar ondergrondse containers brengen. Wens je een fijne woensdag 👍 groetjes van mij 🙋😘

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hallo Haba......dat heb ik niet op school gehad......maar ik kreeg wel de kleren van mijn zus......bedankt voor het berichtje op mijn blog.....we hadden hele zware eiken meubelen.....de waren al 40 jaar oud.....maar ik ben nu heel blij met mijn nieuwe woonkamer......Liefs Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Goedemorgen Haba kreeg net weer een melding toen ik naar mijn blog ging . Dus schrik niet van de foto 🤭😂. Vandaag drukke dag gisteren 2x gelopen dus dat sla ik over. Ja mag naar Aiva vanmiddag. Ik zeg fijne donderdag 👍 groetjes van mij 🙋😘

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Dat werkje van vroeger kan ik me ook nog wel herinneren. Wel leuk dat je die nog hebt bewaard. Wens je mooie oppasmiddag toe hierbij. Vandaag een rustige dag voor mij en hoef ook nergens heen. Dat moet ik altijd doen als ik een dag ervoor heb gewandeld want heb dan wat last van de spieren. We zien wel wat de uren van deze dag mij zal geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Sokken leren breien op naalden drie met katoen. Ik had zomaar levenslang een afkeer van handwerken kunnen krijgen. Leuk dat je het hebt bewaard, Haba!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Al wat herfst

Mijn eigen verzameling ;)

De drukkerij