Kerst

 Als kind mochten we altijd een nieuwe bal voor in de boom uitzoeken, want ieder jaar sneuvelde er wel eens eentje. Ik heb nog steeds een aantal ballen van vroeger in de boom hangen, ik weet niet meer of ik die zelf heb uitgezocht destijds, maar ja dat is misschien al meer dan zestig jaar geleden. Ik heb er nu een paar op de foto gezet , waarvan ik zeker weet dat die thuis ook in de boom hingen , zodat ze hier ook een beetje kerstsfeer kunnen brengen.



                          
                  


Op de bal hierboven kun je als je goed kijkt nog wat kaarsvet zien dat op de bal gedrupt is toen de kaarsjes brandden. Zelf heb ik ook echte kaarsjes in de boom gehad , al zette ik wel altijd een emmertje water in de buurt, zodat mocht een tak gaan schroeien, ik gelijk kon blussen. Tegenwoordig heb ik een snoer kleine lampjes in de boom hangen.


Het vogeltje heeft in de loop der jaren zijn staart verloren, dus dat zielige uiteindje heb ik maar buiten de foto gelaten. Maar omdat ik altijd dol op dat vogeltje ben geweest, hoort hij er toch echt wel bij.

Reacties

  1. mogge Haba
    ik vind die van vroeger veel mooier dan wat men nu in die bomen hangt :)

    geniet de dag

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij ons thuis hadden we dezelfde. Ook wel paddestoelen op een knijper. In de kringwinkels kan je die oude nu wel met grote hoeveelheden terugvinden.

    Wij hebben nieuwe(re). Over meerdere jaren gekocht.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat zijn hele bekende ballen. En zo'n vogeltje hadden we ook in de boom hangen samen met brandende kaarsjes. Levensgevaarlijk, maar daar keek niemand naar.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goedemiddag Haba o ja weet ik ook nog aan handje met mijn pa . Was drogist toen die verkocht op ons winkelplein hele mooi ballen. Mijn broer had eens een hele mooie. Was zo'n half en in de half rond was kribbe met baby Jezus in..Die is al gesneuveld to n we nog thuis woonde. Mijn broer vind.kog steeds zo er. Dat waar ik ook ben altijd na uitkijk en hoop die te vinden
    Helaas niet g lukt

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die ballen met zo'n 'gat' erin.. die herinner ik me ook van vroeger en die zie je echt niet meer.. denk dat die moeilijk te blazen zijn. Zo'n vogeltje hadden we ook thuis.. dennenappeltjes heb ik nu nóg.. die zijn ook alweer 42 jaar oud. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha ik zie er die we vroeger thuis ook hadden.
    Toen wij trouwden kregen we geblazen glazen ballen...van de week de laatste gesneuveld helaas.
    En ik was er zo zuinig op :(
    Maar goed toch bijna 48 jaar mee gegaan

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat soort dingen herken ik nog wel van vroeger.

    Love As always
    Dimario

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Goedemorgen Haba vandaag niet lopen. Doe liefst om de dag. Om 10 uur komen de baasjes van hond Happy op visite . Heel wat jaartjes geleden woonde ze in ons straat. Ik zeg vast zwemse🏊🏊 en fijne maandag 👍 groetjes van mij 🙋😘

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goedemorgen Haba
    Zo'n vogeltje heb ik ook nog lang gehad
    Zat een witte staart aan
    Waar die is gebleven weet ik niet meer
    Ook had ik nog een bal maar die is dit jaar gesneuveld
    Fijne nieuwe week
    Liefs Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wij hadden vroeger ook van dat soort ballen en ook van die vogeltjes. Geen idee of die nog verkocht worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk dat je die nog hebt, toch een beetje nostalgie hè?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Goedemorgen Haba over oude kerstballen tegen woordig heet dat vintage bhahaha . Bij Kringloop word nog heel vaak oude kerstballen gebracht.sommige met heel veel kaarsvet op. Ik weet nog dat ik in de jaren begin 80 strooihangertjes kocht. War n gevlochten engeltjes sterren enz. Ook regelmatig de blauwe steooislingers. Jarenlang had ik een aparte boom 🌲. Denk ik to n ergens een orde had gedaan . Want in winkels zag je zie niet. En ineens lagen de winkels vol van . Ja toen be. Ik begonnen met verzamelen van stoffen diertjess en echte glazen engeltjes en ballerina enz.. . Goed vandaag geen markt maar gesor k . Ik zeg fijne dinsdag 👍 groetjes van mij 🙋😘

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Die oude ballen geven de meeste sfeer. Ze hebben net iets anders wat de rest niet heeft. Voor mijn dochter heb ik een tompoes voor in de kerstboom gekocht. Geen bal aan (-:

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Al wat herfst

Mijn eigen verzameling ;)

De drukkerij