Pop

 Nog steeds heb ik de pop die ik van sinterklaas kreeg toen ik vier jaar was. Ze zit nu op een kastje in mijn slaapkamer . Ik heb eens opgezocht van welk materiaal ze is gemaakt, want plastic werd in die tijd nog niet gebruikt voor poppen, dat kwam wel een aantal jaren later. Wij noemden die van zacht plastic gemaakte poppen 'vleespoppen' geen idee waarom, misschien omdat ze zacht aanvoelden. Mijn pop was van hard materiaal, ik dacht eerst dat het celluloid was, maar dat is al in 1940 verboden materiaal voor poppen. en die pop heb ik al sinds 1953. Celluloid was te brandbaar, ik heb het net opgezocht, deze pop is dus gemaakt van  Tortulon van dat materiaal had ik nog nooit gehoord. Hoe dan ook het is een prima cadeau van de sint geweest, want ik heb haar nog steeds in mijn bezit. Ze had 'slaapogen' dat was ook al bijzonder in die tijd, nu is er een deel van de plek waar de ogen waren ingebracht losgelaten zodat ze haar hoofd lijkt te ontluchten. Nu had ik meer poppen, maar mijn moeder kon die niet allemaal bewaren dus deze had ze wel bewaard en de andere poppen waar ik nooit erg gehecht aan was zijn met mijn goedvinden later aan zogenaamde 'arme kinderen' weggegeven. 



Reacties

  1. Wat bijzonder dat je die nog hebt :)
    Leuk is dat...ben zelf meer van het opruimen
    Fijne zondag

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 1953! dat is echt al een oudje. Heb zelf nog een pop boven m'n bed staan die ik ooit van m'n tante kreeg, m'n moeders oudste zus, die helaas heel jong (48) overleden is aan een hersentumor. Misschien dat ik daarom die pop extra zuinig bewaard heb? Weet niet waarvan ie gemaakt is, zal in dit geval wel een soort van plastic zijn, want ik denk dat ie van 1966 is en toen had je wél al plastics. Het bijzondere van die pop is dat ie bruin is.. dat kwam toen ineens in, poppen in diverse huidskleurtjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er waren al eerder bruine poppen, die werden negerpoppen genoemd, dat zou je nu niet meer zeggen natuurlijk. Ik heb ook zo'n pop gehad, inderdaad van een plasticsoort maar dat was ruim voor 1966, ik denk dat het toen eind jaren vijftig was. Toen ik zeventien ( in '66) was speelde ik niet meer met poppen, toen blokte ik voor mijn examens van de middelbare school.

      Verwijderen
  3. Dan wordt die pop met Sinterklaas 70 jaar oud, even oud als dat ik ben.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat is pas bijzonder. Ik heb nog wel een auto uit 1980, die nu op de slaapkamer staat van Y. Hij heeft er ook jaren mee gespeeld .

    Love As Always
    Dimario

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goedemorgen Haba jeetje ja poppen. Ik had er volgens mij 3. Een net zo materiaal als die van jou ze heette Joke blind krullend haar ,maar zo grote weet nog later mijn moeder vertelde dat ze enorm boos was op mijn pa. Daar kon je niet mee spelen ze was bijna net zo groot als ik🥴. Dus mijn pa werd weer o pad gestuurd,want mij mams had een klein babypopje bedoeld. Zo een met slappe armen en benen. Die waren net populair. Maar ja in Purmerend had je toen nog geen speelgoedwinkel dus moest hij met de bus en bootje Bergman naar Amsterdam. Had ook een nikkertje die kreeg ik van mijn 11 jarige oude nicht Myra. Was helemaal verliefd op met 3 plukken haar. Dat was mijn 3 de pp. Toen ik 12 jaar was heb ik alles aan jong doof meisje uit de straat gegeven. Achteraf vind ik het wel jammer. Maar goed zwemse🏊🏊 fijne maandag 👍 groetjes van mij 🙋😘

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wel apart of bijzonder dat je de pop nog hebt, Haba. Dat zullen niet veel mensen kunnen zeggen denk ik. Van de plastic poppen zijn er echt veel gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Fijn dat je die pop nog hebt hoor.
    Van Tortulon, had ik ook nog nooit gehoord.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dit is wel een heel bijzondere pop. En dat je haar hebt bewaard! Ik heb nog nooit van het materiaal gehoord. Zelf was ik geen poppenmoeder. Toch heb ik spijt dat ik een pop heb weggegeven, omdat mijn oma haar kleertjes had genaaid.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. dat was zeker een top kadootje toen Haba
    ik kan die tortulon ook niet

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Goedemorgen Haba
    Wat leuk dat je die nog hebt
    Ik was ook heel gehecht aan mijn pop
    Maar ik heb hem niet meer
    Wens je nog een hele fijne nieuwe week
    Liefs Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Goedemiddag ja ben een keer laatdruk druk moest mijn kaas kopen op de markt . En daarna naar de garage. En als je wil weten hoe en wat staat op blog. O ja gefeliciteerd met je zuster fijne dag . Alhoewel je al daar bent natuurlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Zuinig op geweest Haba, zoiets moois nog hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Goedemorgen Haba ja zeer chic auto lekker groot 7persoenen kunnen erin . Over plusminus 2 weken kunnen we hem ophalen. Kan uiteraard niet wachten 🤭. Vandaagogen we op passen jij mag eerder alleen de vraag gaat ze met jou mee of gaat Lauraet vriendin mee?🤔fijne woensdag 👍 groetjes van mij 🙋😘

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oes had je dat niet eerder keer gehad??? Ja je moet niks hebben met auto ik zou nog altijd op de fiets naar Ilse kunnen. Maar dat is noodgeval want fietsen gaat heel moeilijk. Sus6 🍀🤞

      Verwijderen
  14. Erg leuk dat je die nog hebt, bewaar het maar goed! Ik kreeg tijdens een ziekbed een mooie pop met lange haren en een "zilveren" borstel van twee buurvrouwen. Ik heb nu niet meer, heel jammer vind ik dat. Groetjes, Geesje

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Goedemorgen Haba en al wat bekend over je auto. Kan je vanmiddag naar Aiva 🤔🤔ik ga half 10 even oppassen waarschijnlijk slaapt ze maar Ilse moet even voor gehoortest. Fijne donderdag 👍 groetjes van mij 🙋😘

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat mooi en bijzonder zeg! Die pop heeft de tand des tijds goed doorstaan!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Al wat herfst

Mijn eigen verzameling ;)

De drukkerij