Lezen

 Lezen doe ik nog steeds graag ik las al toen ik nog niet naar school ging, laatst vond ik het boekje waar ik toen uit leerde lezen. Iedereen bij mij thuis las graag er was nog geen tv dus ook mijn ouders zaten 's avonds beiden te lezen , tenminste als er geen visite was. Omdat iedereen las, wilde ik dat ook en toen heb ik dit boekje gekregen. Het is dus nog steeds in mijn bezit zoals je hier kunt zien, ik zal het ook niet wegdoen. Schrijven kon ik ook, al deed ik dat eerst in spiegelschrift. Het nadeel was wel dat toen ik naar de lagere school ging ik vond dat ik er niets nieuws leerde. Ik kon al lezen en schrijven en ook wel al een beetje rekenen al vond ik dat laatste niet echt leuk om te doen. En dat stilzitten met de armen over elkaar vond ik ook geen feest. Dus dat schoolgaan vond ik helemaal niet leuk al had ik in de eerste klas wel een lieve juf, een wat oudere dame ik zat in de laatste klas toen zij afscheid nam.



Reacties

  1. Wat leuk dat je dat boekje nog hebt :)
    Kleindochter is 6 en leest haar woordverslag van de juf zo zonder meer vanaf de telefoon van mams...was stomverbaasd
    Zelfs de moeilijke woorden pffttt
    Vond dat zo knap...en nu mag ze leren lezen in groep 3 ?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Met aap,noot, nies is dat toch.. die werden begin jaren '50 uitgegeven. Heb ook leren lezen met aap,noot,mies.. zal waarschijnlijk ook wel met dit boekje en de volgende nummers geweest zijn. Maar die hadden we dan op school, niet zelf.
    Wat jij schrijft over de lagere school had ik met de middelbare.. tijdens de zomervakantie thuis schooltje gespeeld met m'n oudere zussen en daarbij een lesboekje van Engels gebruikt.. bleken we dat in de brugklas hetzelfde te hebben.. zat me bij Engelse les dus echt te vervelen..! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goedemorgen Haba dat boekje komt mij erg bekend voor. Maar weet niet meer veel van kleuter en begon van de lagere school. Wel eerste klas bij juffrouw Londo ze had bond haar en was geweldig. Het bord aap,noot,mies kan ik mij goed herinneren. Pas meer in de 3 de klas vreemd had meester de Boer mij vader kon hem goed . En was blijven zitten. Maar goed is jouw verhaal hahaha .
    Het is woensdag we mogen oppassen op Laura jij eerder dan ik ik pas 4 uur. Fijne woensdag πŸ‘ groetjes van mij πŸ™‹πŸ˜˜

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb me op de lagere school ook stierlijk verveeld. Lezen deden we thuis ook veel, er was geen TV, dus lezen was de norm. Mijn vader puzzelde veel, maar was niet geschoold. Dus als hij een woord niet wist verwachte hij van ons een antwoord.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij hadden wel een tv, ik ben ook wat jonger dan jij, maar lezen werd niet echt gepromoot. Mijn oudste zus en ik deden het wel. Het had zo z'n voordelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. oh herkenbaar joh... ben gelijk 55 jaar terug in de tijd... wat een mooi bezit, fijn te lezen dat je het koestert.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik las zoveel dat mijn moeder er gek van werd. Maakte mij niet uit wat voor het weer het was. Zelfs met dertig graden las ik graag. Nu lees ik eigenlijk helemaal bijna niet. Dit jaar maar drie boeken. Dat is echt weinig.

    Love As Always
    Dimario

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Deze boekje heb ik wel eens gezien op school. Zat achter de glas. Bijzonder om te zien. Wel aap en noot en mies grote bord staan in de klas. Leuk dat je nog hebt deze boek. Heel apart. Misschien is het veel waard? Fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat leuk dat je dat boekje nog hebt, dat doe je natuurlijk nooit weg.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ha die Haba
    mooie herinneringen aan lang vervlogen tijd , gebundeld in je boekje :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ha Haba, jij was er vroeg bij, met lezen en schrijven. Dan is het logisch dat je je op school verveelde. Leraren waren er toen nog niet mee bezig om kinderen te geven waar ze behoefte aan hadden. Leuk dat je dat boekje hebt bewaard!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Goedemorgen Haba ja lagere school . Ik leerde veel Nederlandse van kleutertje luister opde radio. En vee onder kleuterschool. Gezegdes ben ik secht in . Mijnoedee kon nog niet zo goed Nederlands mijn vader werkte heel veel..Toen ik wat kon lezen was ik lid van bibliotheek en ls veel. De laatste jaren kan ik mij niet meer toe zetten.
    Ik ga met ex collega van verpleegtehuis naar tuincentrum vandaag.
    Fijne donderdag πŸ‘ met Aiva πŸ‘ groetjes van mij πŸ™‹πŸ˜˜

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Al wat herfst

Mijn eigen verzameling ;)

De drukkerij