Schrijven

 Met alle technologie van tegenwoordig worden er nog zelden brieven geschreven. Ik weet wel dat toen ik ging studeren in Amsterdam het altijd fijn was wanneer ik een brief van mijn moeder ontving. Ik kon niet ieder weekend naar huis omdat het te duur werd , dus een brief die je nog eens over kon lezen was fijn. Ook in de 'verkeringstijd' met mijn latere echtgenoot hebben we veel brieven gewisseld, want we woonden niet bij elkaar in de buurt. Mijn man was 'stadjer'  Groningen  en ik woonde destijds op kamers in Amsterdam.

 In mijn middelbare schooltijd werden er ook door de talenleraren vaak adressen gegeven van leeftijdgenoten in anders talige landen. Zo heb ik geschreven met een meisje in Frankrijk in het Frans uiteraard en met een jongen in Amerika in het Engels. Het was altijd wel leuk om dergelijke brieven te ontvangen. Ik neem aan dat het in deze tijd niet meer zal bestaan, of misschien toch wel. Het is in ieder geval wel goed voor de beheersing van een vreemde taal. In het Duits heb ik nooit brieven gewisseld, ik dacht ook niet dat de Duitse leraar ooit adressen heeft gegeven. Maar ik had een hekel aan die taal met alle rijtjes die je moest leren om de verschillende naamvallen te gebruiken. Wanneer je mij midden in de nacht wakker maakt, kan ik nog : 'mit, nach, nebst . . . enz' opdreunen dat is er goed ingestampt.



Reacties

  1. Met vreemden heb ik nooit geschreven. Ik leerde mooi schrijven op de lagere school, rechtop met mooie ronde letters. Op de middelbare school hing het meteen fout. Ik schreef veel te langzaam en kon het niet meer bijhouden. De andere kinderen daar in mijn klas hadden een heel andere schrijfstijl en die hadden daar veel minder moeite mee. Resultaat was dat ik dat ook ging proberen. Alleen werd het een mismash van alle stijlen en ik kon mijn eigen schrift later niet meer lezen. Nog later werd het een soort steno al ik op de een of andere conferentie iets wilde noteren. Gelukkig heb ik meteen de computer geadopteerd toen de eersten uit kwamen zo rond 1980. Heerlijk wat een verademing was dat voor mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De luchtpostbrieven zijn hier vervangen door mailtjes naar mijn vriendin in Canada...ook leuker want je kan foto's meesturen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Brieven schrijven doe ik nog steeds want heb veel correspondentie vrienden en vriendinnen in het binnen en buitenland. En met een paar schrijf ik nu al meer dan 25 jaar. Enieg heb ik ook al persoonlijk eens ontmoet. Daarbij heb ik ook een tijdje aan postcrossing gedaan en er leuke schrijfvrienden aan overgehouden die in buitenland wonen. Vertalen doe ik dan met deeply.com .Mailen doen we zelden met elkaar omdat we een brief of kaart veel persoonlijker vinden. En het maakt niet uit of de postzegels weer duurder worden want schrijven blijven we toch wel doen. Ze moeten ze juist goedkoper maken dan zullen ze bij de post veel mer ontvangen daar ze schreven dat post weinig verstuurd wordt. Tja dat doen ze zelf toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ha die Haba
    ik schreef op school al niet netjes en dat is nu nog zo , voor mij is het toetsenbord een geweldige uitvinding ๐Ÿ˜
    al schreef ik natuurlijk wel brieven en kaarten naar pa en ma als ik op vakantie was of tijdens de 7 jaar Canada
    voor feestdagen kaarten ben ik niet in de wieg gelegd :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goedemorgen Haba nou ik heb wat in het Engels geschreven en ja met luchtpostpapier naar mijn tantes. Ook naar mijn vriendin en vriend in Bergen in Noorwegen,maar in het Engels .Dat was omdat ik met muziekkorps daar heen ging in eind 60
    Ja en dan als je thuiskwam lagen er weleens wat brieven voor je. Hup naar boven en lezen maar. Toen ik 10 was 1966 konden was ik met muziekkorps naar Engeland geweest . Paar jongens hadden een vriendinnetje en aangezien mijn moeder Engels kon en in die tijd nog geen vreemde talen o school werd gegeven . Was mijn moeder tolk. Ik moest naar buiten . Dus ik onder raam die open stond luisteren wat naar ze werd gelezen en wat mij moeder moest vertalen wat zij dan terug schreef,๐Ÿคญ๐Ÿคญerg hรจ . Ach ja leuke herrineringen.
    Oky ik wens je een fijne vrijdag ๐ŸŠ๐Ÿ‘ groetjes van mij ๐Ÿ™‹๐Ÿ˜˜

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik houd van brieven en tekst op schrift. Het is inderdaad fijn als je iets nog eens kunt nalezen. Een telefoongesprek is zo vluchtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goedemorgen Haba
    Mijn zus heeft jaren in Singapore gewoond
    Toen schreven we ook brieven
    Ik heb ze nog bewaard
    Fijn weekend
    Liefs Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij hebben toevallig van de week nog een echte! kaart op de bus gedaan voor een nichtje van dat morgen jarig is. Ik heb nooit penvrienden of -vriendinnen gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het gebeurd nog maar zelden, dat je een brief of kaart krijgt.
    Zelfs met feestdagen, gaat het via WhatsApp of iets dergelijk.
    Vroeger hadden wij met de Kerstdagen een rood lint hangen, waar de kaarten aangingen, dat is niet meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een รฉcht kaartje is nog altijd leuk!
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Goedemorgen Haba leuk zo beetje alles hier te lezen. Ja best eigenlijk leuk toen dat schrijven. We krijgen nu zijn het alleen rekeningen en vele gaan via internet die krijg je iets eens. Nu moet je ook brievenbussen zoeken om iets op de post doen. Zoals je weet maak ik via Greetz mijn kaarten. Tja veranderd een hoop zo. Dat heet zegten vooruit gang. Tja
    Goed ik zeg fijne zaterdag ๐Ÿ‘ groetjes van mij ๐Ÿ™‹๐Ÿ˜˜

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Al wat herfst

Mijn eigen verzameling ;)

De drukkerij