Jammer. . .

 Nu was vroeger zeker niet alles beter, wij woonden in een huis waar alleen in de woonkamer een kolenkachel stond. Voor de winter kwam de kolenboer met grote zakken de kolenbakken vullen. Die grote bakken waren tegen de achterkant van de bijkeuken geplaatst. Er was dan in de bijkeuken voor elke bak een schuifluikje waardoor je de kolen in de kit kon scheppen, zonder echt naar buiten te moeten. Tegen het eind van de winter deed mijn vader buiten de bakken even open om de resterende kolen richting luikje te schuiven.  Ik zat graag voor de kachel naar het vuur te kijken dat de kolen rood deed opgloeien.

Boven was geen verwarming maar je kon heerlijk onder de dikke dekens wegkruipen dan had je geen last van kou of vorst. Wel was het leuk om in die tijd met de bloemen op de ramen te zien staan. Dan kon je met je warme adem via een rietje de mooiste bloemen selecteren en de mindere bloemen wegblazen. Dat spelletje zal de kinderen van nu helemaal niets zeggen denk ik. Over die ijsbloemen heb ik ooit een gedichtje gemaakt ik zal het hier even bijzetten. 



Reacties

  1. Oh ja, die ijsbloemen op de ramen, en je bevroren adem bovenaan de deken...brrrr!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Enkel glas en ijskoud... heerlijk vond ik dat. Ook wij hadden alleen een kachel in de kamer en een potkacheltje in de keuken om op te koken en het water te verwarmen voor de was.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat was makkelijk, die kolen in dat hok.. ik haalde vroeger met m'n broer elke week twee zakjes antraciet 2 voor de kachel.. daar deden we de hele week mee. Die zakjes waren best zwaar, maar die kolenboer zat gelukkig dichtbij.
    Die ijsbloemen vond ik ook mooi, maar dat met dat rietje heb ik wel nooit gedaan. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goedemorgen Haba o j wij hadden oliekachel dan kwam zo'n grote tankauto in de straat slang door de gang naar de achtertuin. Waar onder de raam een tank stond. Paar uur stonk huis erna. Buren hadden een kolenkachel. Ik denk dat ik jaar of 14 of ouder was dat centraal verwarmingssysteem kregen. En paar jaar later in jaren 70 dubbel beglazing deuren waren enorm dik. Ik werkte toen bij algemene Bank Nederland . En zei altijd lijk wel een kluisdeur πŸ€­πŸ€­πŸ€­πŸ€­πŸ˜‚.
    Ja NDSM was er vroeg bij paar jaar later als iemand huis uitging werd huis tekoop gezet.
    Dat was mijn herinnering van ramen en ijsbloem ja die had ik ook meegemaakt. Als koud was heel koud stond klein straalkachel in de keuken waar je waste.
    Trouwens nu is boven ook nooit de cv aan .
    O ja zwemse straks🏊fijne maandag πŸ‘ groetjes van mij πŸ™‹πŸ˜˜

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goedemorgen Haba
    Ja dat herinner ik me ook nog wel
    Prachtig gedicht heb je erover geschreven
    Wens je een hele fijne nieuwe week
    Liefs Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja, dat weet ik zelfs nog, al hadden we vrij snel CV toen ik jong was. Hier staan de radiatoren ook alleen maar an in de ruimten die gebruikt worden. Een beetje zoals vroeger dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ook hier wel een herinnering want vond het ook zo mooi. En de kolen gewis ook maar die moesten wel uit de schuur buiten komen. En nu nog hier geen warmte voor mij in slaapkamer en raam altijd open op een kier staand want houd niet van warmete daar. Heel mooi gedicht wat je schreef en van dat rietje kan ik mij ook niks van herinneringen want ik ben nog veel kwijt vanuit die tijd. Wens je hierbij gezellige- dag. Liefs, Tine en bedankt ook voor je mooie reactie op 1 van mijn 2 blogs.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Die ijsbloemen komen me bekend voor...
    En wij hadden in de goei kamer een oliehaard waar je heerlijk kon genieten van dansende visjes ;)
    Zo leken ze toch... ;)
    En ja de kolenkachel was in mijn jeugdjaren het middelpunt van de woonkeuken/kamer
    Al moet ik wel heel ver graven in mijn geheugen haha
    Groetjes en fijne nieuwe week

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Vind me helemaal terug in je verhaal. Wij moesten de kolen nog via buiten gaan halen πŸ˜€

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Goedemorgen Haba gisteren met Jesslyn naar huisarts geweest ging total niet lekker met haar . Huilen keihard in de auto ook huilen in wachtkamer viel ze moe in slaap. Van de hele dag huilen enz. Gelukkig is alles goed met haar haar bedje moet schuin staan . En har voeding verdikt worden. Hopelijk helpt het . Vandaag naar markt ben ik daar voor wat huisvlijt hoop beide betere goed hebben geslapen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Goedemorgen Haar woensdag dus middag bij Laura . Ik heb een niks dag alles mag . Denk ga lopen en over een uurtje. En wat huisvlijt. Fijne woensdag πŸ‘ groetjes van mij πŸ™‹πŸ˜˜

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Een prachtig gedicht Haba.
    Wat leuk was dat altijd die ijsbloemen:)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Al wat herfst

Mijn eigen verzameling ;)

De drukkerij