Bijnamen

Op het lyceum gaven we sommige leraren een bijnaam, ik denk dat ze dat wel wisten, maar er werd nooit iets over gezegd. Zo hadden we destijds twee leraren die beiden de achternaam Cohen hadden, dus dat werd Ko Kip nu noemden we de ene de oude Ko Kip en de anders de jonge Ko Kip (of ook wel ko kuiken), ik geloof dat eigenlijk de oude in jaren de jongste was, maar de ander voelde jonger en flexibeler. En een leraar die M als voorletter had, en niet wilde zeggen waar die M voor stond werd door ons Manus genoemd, ik heb ook nooit geweten wat zijn echte voornaam was. Nu was er ook nog een leraar die mijn vader nog als leraar in de klas had gehad. Die gaf me voor het gemak maar de naam van mijn zus als ik het goede antwoord gaf, maar als ik iets fout deed of niet oplette riep hij dat mijn zus en mijn vader meer aandacht voor zijn les hadden gehad. Hij heette dhr. Klok maar door zijn kleine gestalte werd dat natuurlijk Klokje.  Volgens mijn vader had hij er in die tijd flink de wind onder, maar toen ik daar op school kwam werd hij door velen niet meer serieus genomen. Hier heb ik hem uit een oude schoolfoto 'geknipt' je kunt op de foto zien dat het lage bankje zowat tot zijn knieholte reikte.  Ik neem aan dat de beste man inmiddels al heel wat jaren geleden al is overleden, nu heb ik nooit een hekel aan de man gehad . Het bijzondere was dat hij altijd een zakje met gekleurde krijtjes bij zich had, die hij gebruikte om kaarten op het bord te tekenen en dat hij je soms half voorzegde. Dan vroeg hij me de naam van een gebergte en als ik niet gelijk antwoordde riep hij dat is dus de Oe. . .de Oe. .   En ik: 'De Oeral meneer'  ja goed zo Bets mijn zus heette niet echt Bets, maar haar naam vond hij kennelijk niet goed en ze werd toen door hem Bets genoemd. 




Reacties

  1. Gek als je deze opent zie je een heel erg opgeblazen foto maar ik kan het niet veranderen eigenlijk hoort de tekst boven de foto en die foto een stuk kleiner.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zie het zoals je het bedoeld had hoor Haba.. eerst de tekst en dan een klein fotootje van 'de beste man' .. dat ik eigenlijk maar een raar mannetje vind als ie de moeite niet nam je bij je eigen naam te noemen.. en je zus dus eigenlijk ook niet..!
    Vreemde mensen stonden er indertijd voor de klas hè.. het leek wel of de oudere leraren alleen uit pure wanhoop om maar wat geld te kunnen verdienen voor de klas stonden en liever wat anders deden haha.. zou het nóg zo zijn?
    Het geven van bijnamen was bij ons niet echt ingeburgerd.. al was er een leraar Engels die Spekkie genoemd werd, omdat ie nogal een dikke nek had hehe. En mevrouw Zwaan van Nederlands was wel 'Zwaantje'.. maar dat was meer een soort van liefkozend, want die vond iedereen leuk.. alleen ik niet, vond het maar een aanstellerig mens. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Pittig manneke die me doet denken aan onze leraar engels...
    Grappig...onze wiskundeleraar noemden wij kip :)
    Geloof omdat hij brildragend was ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat zullen we ongetwijfeld ook gedaan hebben. Maar ik ben die inmiddels vergeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leek mij geen gemakkelijk leraar gezien zijn gezichtuitstraling maar je hebt wel een leuke herinnering gedeeld. En ja bijnamen had ik ook veel en die waren niet altijd leuk. Heb daar eens een gedicht over geschreven met alle namen die men mij eens gaf en dan op rijm. En mijn oude school leraar werd altijd Meester de borrel genoemd omdat hij ook stiekum dronktijdens de les toen hij voor het schoolbord stond vanuit een flesje wat in zijn binnenzak zat.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ken nog wel wat leraren bij naam en sommige komen nog weleens bij me in de winkel.

    Love As Always
    dimario

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goedemorgen Haba dan was hij erg jong toen hij je vader les gaf. Ineens moet ik aan mijn scholen denken. Was zeker leuke tijd geweest. Maar nee kwam geen leraren tegen die mijn pa les zou gegeven hebben. Dat komt hij kwam uit Weesp. En ik heb op school in Purmerend gezeten. Ja heb ook nog school foto's.
    Maar goed ga vandaag boodschappen doen en dan doorgeven naar Ilse en Jesslyn
    Gisteren was reuze gezellig bij Karin al dacht Happy er anders over waar is Boris toch 🤭🤭🤭
    Zwemse🏊 fijne vrijdag 👍 groetjes van mij 🙋😘

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja, wij gaven de leraren ook bijnamen en de enige die me is bijgebleven is schuimpje. De leraar handvaardigheid had altijd schuim in zijn mondhoeken. dus ja..

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Waren de wiskundelessen zo saai dat we de tijd anders door moesten komen ;) ?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. nee ik kan mij niet herinneren dat we leraren een bijnaam gaven
    fijn weekend groet

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Goedemorgen Haba ja heerlijk om om te zijn. En uiteraard word het alleen maar leuker.
    Vandaag geen verplichtingen.
    De was en lekker niksen beetje huisvlijt
    Wens je een fijne zaterdag 👍 groetjes van mij 🙋😘

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dat is vast iets van de schooltijd van iedere jongeling ;-) Wij hadden dat vroeger ook en ik kan me herinneren dat mijn kinderen dat ook deden.
    1 weet ik er nog... Goofy.. .maar gen idee waarom hij zo genoemd werd, (geschiedenisleraar)

    Fijn weekend Haba

    Ps ik zie de foto zoals het hoort hoor

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Goedemorgen Haba weer veelste vroeg wakker maak niet zo lekker lopen met Boris en daarna paella maken.
    Bjorn komt ook hier eten gezellig
    Fijne zondag 🍳🍞 groetjes van mij 🙋😘

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Gebeurde in iedere school. Soms dragen ze jaren nadien nog die naam...
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Al wat herfst

Mijn eigen verzameling ;)

De drukkerij