1953

 Als klein kind vond ik de watersnood alleen maar spannend, de straat waar wij destijds woonden was een voormalige dijk en lag dus hoger dan de gemiddelde straat. Wij hadden thuis dus geen water, wel had ik uit voorzorg, mijn kleine stoeltje uit de speelhoek naar boven gebracht want dan was het in ieder geval veilig dacht ik. Mijn moeder zei nog dat het niet echt nodig was maar ze liet me het maar doen . Zelf was ik nog ongerust omdat zij het zware dressoir niet naar boven kon tillen. Mijn vader was 'naar de dijk' om zandzakken te vullen en in het dijkgat te gooien, dat wist ik wel, maar waar de betreffende dijk was wist ik niet, maar dat maakte me niet uit. Mijn vader en de andere vaders, waren sterk en zouden het water wel tegenhouden, daar was ik van overtuigd. Toen het eb was ben ik nog met mijn moeder naar het lagere deel van de plaats waar wij woonden wezen kijken. Want dat wilde ik graag omdat de kleuterschool, waar ik na mijn verjaardag heen zou gaan, daar was. Inderdaad stond die in het water en de stoeltjes dreven binnen rond, ik dacht toen dat het vast nooit meer goed zou komen. 

                                                               ( foto van het www geplukt )

Ik heb geen foto gevonden van mijn school maar wel van de wijk waar die stond dus die zet ik hier maar neer. Als kind weet je niets van het leed en al die mensen die verdronken waren je vond het alleen maar spannend. Het is nu al 70 jaar geleden hier op de provinciale omroep worden er beelden van uitgezonden en dan zie ik mij in gedachten weer voor het raam staan om naar de zandwagens te kijken die voorbij reden, in de hoop mijn vader te zien. Al zei mijn moeder dat hij niet op die wagens meereed maar bij het gat stond om de zakken te vullen die in het gat werden gegooid.

Reacties

  1. Heb het alleen van horen zeggen en uit de geschiedenis
    Maar dat het een heftige tijd was en een grote ramp was me wel duidelijk.
    Ben zelf van 1955 ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben in 1953 geboren, was dus eigenlijk een ramptoerist die kwam kijken hoe het ervoor stond. De watersnoodramp achtervolgt me ook al mijn hele leven. Het zit gewoon vast aan mijn geboorte jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het was echt wel een vreselijke ramp.. als je nu in de kranten al die verhalen ook weer leest van ál die mensen die hun dierbaren zagen wegdrijven.. brr, hopelijk gebeurt zoiets nooit meer..! Maar nu met die stijgende waterspiegel.. ik weet het niet hoor, ik krijg het al benauwd bij het idee.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Water/vuur... verschrikkelijk... Je staat er zo machteloos tegenover...
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Niet te bevatten hoe het allemaal geweest moet zijn. Daarom is het goed dat we er van bewust van zijn, zoals nu met die stijgende zeespiegel.

    Love As Always
    Dimario

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goedemorgen Haba mijn moeder kw dat jaar vergoed naar Nederland
    Ze vertelde dat haar ouders en zussen toen niet echt blij mee was.
    Verder heb ik alleen veel boeken over gelezen. Ik heb slecht geslapen,maar ach lag niet aan bed ofzo . Ga zo douchen en als ik 3 keer heb geplast maken ze scane en dan als goed is naar huis. . Fijne middag met Laura 👍 groetjes van mij 🙋😘

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja, je ziet hier en daar ook nog sporen van de ramp. Muren bijvoorbeeld die onder water stonden, blijven dat altijd tonen. Ik was er nog lang niet toen dit gebeurde.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik zie nu bij jou een stuk op journaal . Prinses Beatrix was er ook

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goedemorgen Haba ben net wakker dat is heel wat normaal half 5 🥴 . Maar gisteren had ik maar 2 uurtjes geslapen. Later in de ochtend in de ochtend in ziekenhuis kwamen we achter hoe het kwam . Omdat ze gas in buik spuiten had ik last van maag en longen en nu niet meer. Nog steeds geen pijn. Tis dat ik beetje bloed verlies heb hahaha anders denk ik van niks gebeurd nee ik voel ookijn blaas niet meer . Ik zeg fijne Aiva middag o nee volgens mij hoef het het niet. Oky fijne donderdag 👍 groetjes van mij 🙋😘

    BeantwoordenVerwijderen
  10. mogge Haba
    ik werd 3 in die nacht , hoog en droog in Amsterdam
    later hoorde je de verhalen , en de vreselijke beelden in de krant

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Goedemorgen Haba jeetje alweer vrijdag je mag weer 🏊. Hier alles oky gisteren schoonzus Esther geweest altijd gezellig . Ja ben weer op bekende tijdstip weer wakker helaas. Verder heb ik niks teelde o.ja ik denk aan lijntje ja fijne vrijdag 👍 groetjes van mij 🙋😘

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Goedemorgen Haba
    Ik heb het gelukkig niet meegemaakt
    Ben van 1955
    Maat het dorp waar ik opgroeide [NieuwendijkNBr}is ook ondergelopen
    Fijn weekend
    Liefs Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zie dat mijn vorige reactie er niet staat...in de spam?
    Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Al wat herfst

Mijn eigen verzameling ;)

De drukkerij